Ford Custom

Zaterdag 25 april, 16:00 uur…. de eerste S.P.N. avond staat weer voor de deur. We staan met z’n allen bij elkaar in de container en kijken naar buiten…. het regent… en behoorlijk ook… te veel en te hard om buiten het terrein voor de eerste S.P.N. meeting van dit jaar op te gaan bouwen. Spannend is het altijd bij zo’n eerste meeting maar nu het weer niet echt meewerkt is de hoop op een goede opkomst toch een beetje een twijfel aan het worden. Een paar uurtjes later…. we kijken elkaar aan en de twijfel wordt weggedrukt door wat we zien….. een nagenoeg volle parkeerplaats. Dit geeft ons het gevoel van…. Yep, hier doen we t voor !
Over de parkeerplaats heenlopend wordt mijn aandacht plotseling getrokken door een Ford Custom 4 deurs Sedan die met luide sirene aan komt rijden en de parkeerplaats opdraait. Ik kijk de Ford met bewondering na als ze een rondje rijdt en daarna linksvoor op het terrein wordt geparkeerd.

Om wat meer over deze Ford te weten te komen zal ik de eigenaar moeten spreken dus die wordt erbij gehaald. En zoals bijna altijd is ook Johan, want die mag zich de trotse eigenaar noemen, bereidt om met veel genoegen het een en ander over zijn Ford te vertellen.

De Ford werd in 1951 niet verkocht zoals ze hier op de foto is te zien maar in een standaard uitvoering. Johan heeft ze zo’n 15 jaar geleden omgebouwd naar een originele Highway Patrol uitvoering zoals die in 1951 op de wegen reed. De benodigde lampen heeft Johan zelf uit Amerika en Canada gehaald en gemonteerd.

Johan verteld….” Ik had de boormachine in m’n hand om het gat in het dak te boren maar ik stond er wel bij te zweten…zal ik het doen of toch maar niet…..? Ik heb het gedaan en de Ford verder aangepast en daar heb ik nooit spijt van gehad”.


Johan heeft de Ford al ruim 15 jaar in zijn bezit. Hij is de derde eigenaar. De Ford is in 1951 nieuw verkocht aan een aannemer in België. Het originele plaatje van de dealer zit nog achter t reservewiel op de achterklep. (De Vos / de Wankel uit Ieper) Let ook eens op de originele B onder het rechter achterlicht.

Wegens omstandigheden heeft de Ford vanaf ongeveer 1966, 25 jaar ongebruikt in een verwarmde garage gestaan. Daarna werd ze verkocht aan de tweede eigenaar. Johan heeft de Ford ruim 18 jaar geleden van deze tweede eigenaar overgenomen. Na een half dagje sleutelen, zoals o.a. lagers stellen en het reguliere onderhoud reed de Ford weer als nieuw.
Johan is een echte klassieker liefhebber maar daarbij ook een echte Ford man zoals hij zelf zegt. Hij heeft o.a. ook nog een Ford F150 uit 1978, een Ford F150 uit 1951, een Nash Ambassador uit 1953. Andere auto’s die hij heeft of heeft gehad zijn een Buick uit 1948, Chevrolet Bel Air 1955 en 1956, Chevrolet Caprice 1980 en 1990, een Buick Skylark uit 1980 en nog diverse Fords Lincoln. En zo gaan we nog even door. Alle auto’s zijn als hobby bedoeld. De auto’s uit de ‘50er jaren zijn wel duidelijk favoriet bij Johan. Een klein probleempje wat bekend is bij de verwoede verzamelaar kwam ook bij Johan boven drijven….plaatsgebrek en ja… dan moet je soms keuzes maken.

Onder de motorkap treffen we een onvervalste en de nog originele Flathead motor aan. Het is hetzelfde type motor als welke in de legertrucks uit de tweede wereldoorlog werden ingebouwd. Onverwoestbaar zijn deze motoren zegt Johan. Het interieur is ook nog geheel origineel uit 1951. De achterbank ziet er werkelijk nog als nieuw uit waarmee ik niet de suggestie wil wekken dat de voorbank versleten is want niets is minder waar. Ook die heeft nog geen enkel spoortje van slijtage.

Johan verteld nog een leuke anekdote. “ik stond met een maat in Lommel en hij was daar met zijn mooie Cadillac uit 1959. M’n maat zat op een stoeltje en ik was een eindje rondlopen. Toen ik terug kwam zei m’n maat…Ik baal als een stekker…Hoezo dat vroeg ik ‘m… van jouwe auto maken ze allemaal foto’s en van de mijne niet…. Da’s dan toch wel mooi om te horen nie… ? zegt Johan met een lach op zijn gezicht.
Rond negen uur wordt het langzaam wat donkerder en links en rechts vallen er ook al wat gaten tussen de geparkeerde Amerikanen. De eerste S.P.N. avond van 2015 gaat, onder toezicht van de Highway Patrol langzaam naar zijn einde. Het ziet er naar uit dat het niet meer nodig is dat er wordt ingegrepen of dat er iemand gearresteerd moet worden.
Het publiek, de deelnemers en wij hebben er van genoten en kunnen straks met een veilig gevoel weer naar huis.