Ford F 600

Vandaag hebben we een speciale special…. Hoezo dat, zult u zich afvragen…..? Nou… eigenlijk omdat ik begon met een vraag aan Andre of hij interesse had om aan een special mee te werken en vanaf dat moment hoefde ik verder niets meer te vragen of te zeggen…alleen luisteren. Ik kreeg een vloedgolf van informatie en verhalen over me heen….. Andre, een enthousiast oud brandweerman vol passie waar je met genot naar kunt luisteren en dat maakte weer een stukje goed van de mindere start van deze S.P.N. avond. Tijdens het opbouwen stond er een straffe wind die links en rechts wat schade heeft gebracht en dat is altijd balen. Maar goed, even bij de les blijven……. Wat had Andre de Grundt allemaal te vertellen…..

Andre begint zijn verhaal over deze subliem gerestaureerde, in een brandweeruitvoering, Ford F 600. Deze zeer mooie Ford F 600 is gebouwd in 1956 en is destijds aangeschaft door het Brabantse dorpje Zeeland en heeft daar tot 1978 dienst gedaan. Het was voor dit dorpje de eerste brandweerauto die uitgevoerd was met een hogedrukpomp.

Na deze dienstjaren heeft de Ford brandweerauto jarenlang op een boerderij gestaan. Ze werd daar gebruikt voor de hogedrukpomp om zo met een waterkanon het land te besproeien. In 1996 is de brandweerauto door leden van de brandweervereniging Druten bij de boer opgehaald. Enkele foto’s in een fotoalbum geven aan dat de toestand niet best meer was. Met 20 leden werd begonnen aan de restauratie. Het ene lid was technisch, de andere kon plaatwerken, de derde wist iets van hout. En zo werkte ze samen 14 jaar om de brandweerauto in zijn oude glorie te herstellen.

Zoals vaak zijn er in het begin velen die mee willen helpen maar aan het einde van de rit blijven er maar een paar echte fanatiekelingen over. Maar dat neemt niet weg dat ieder stukje plaat, hout of ander materiaal grondig is aangepakt. Achter deze houten bank in de cabine bevindt zich een watertank van 1500 liter om direct bij aankomst met blussen te kunnen starten, zo vertelt Andre.

De rolluiken zijn nog origineel. Wel zijn ze helemaal teruggebracht in nieuwstaat. Er was veel werk aan zo zegt Andre…… maar dat maakt het nu wel weer veel mooier en waardevoller.

Onder de motorkap ligt een V 8 benzinemotor met een inhoud van 3920 cc. In die tijd was het in Amerika normaal dat er een benzinemotor in dit soort vrachtwagens werd gebouwd. Het motorblok is totaal uit elkaar gehaald en gereviseerd. Dit motorblok moet een totaalgewicht van 4750 kg aan de rol zien te krijgen want dat weegt de Ford. De totale lengte is 6 meter en 68 cm.

De originele emblemen zijn in ere herstelt en op hun oude plaats gezet. Deze emblemen waren nog aanwezig in een kastje op de brandweerkazerne van Zeeland. Schitterend dat deze zo bewaard zijn gebleven want om deze emblemen nu nog ergens aan te kunnen komen…..?

Alles ziet er werkelijk schitterend uit. Klein detail ….. zelfs de bijl die rechts tegen de wand is bevestigd is in een staat waar je alleen maar naar moet kijken …..en bewonderen. Al het mooie brandweerrood wat je op de foto’s ziet is er natuurlijk niet vanzelf opgekomen. Andre zegt dat dit mooie werk is gedaan door autobedrijf Gerard de Krijger uit Afferden. Een jaar heeft Gerard er aan gewerkt. Eerst het plaatwerk herstellen en strak maken en daarna in de juiste kleur spuiten. Gerard heeft voor ons ook de gelijkstroomdynamo omgebouwd naar een wisselstroomdynamo. Dit is zo vakkundig gedaan dat je er allereerst natuurlijk niets van ziet maar ook alle elektrische onderdelen functioneren. Helemaal top.

Tegenwoordig zijn de slangen van kunststof en andere materialen. Deze slangen niet. Deze slangen moeten na elk gebruik te drogen worden gehangen om de levensduur te verlengen. Vandaar dat er vroeger altijd een toren bij de kazerne stond waarin de slangen na gebruik opgehangen konden worden.

Deze emblemen op de voorzijde heeft Andre weten te bemachtigen in Amerika. Zo werd het plaatje stukje voor stukje compleet gemaakt.

Ik mocht van Andre even naar boven klimmen. Ook hier was het weer even genieten. Top gerestaureerd. Rechts zie je de aansluiting van de watertank van 1500 liter.

Andre is samen met chauffeur Bert Stevens naar Den Bosch gekomen. Beide zijn met recht trots op deze Ford F 600 brandweerauto. Ik denk dat je zelf brandweerman moet zijn en een passie moet hebben voor Amerikaanse klassiekers / brandweerauto’s om met zoveel enthousiasme te kunnen vertellen zoals Andre het vertelt. En alleen pas dan kun je het gevoel en de passie ook begrijpen denk ik. Als je dan ook nog samen zo’n schitterend mooi project hebt mogen afronden…. tja….dan mag je trots zijn, dat is speciaal, dat mag je koesteren….0
Dat Andre iets heeft met Amerikaanse auto’s is wel duidelijk. Ja,…. zo zegt hij, ik ben ook wel eens hier bij de S.P.N. met mijn blauwe Ford Mustang Mach 1. Nu ik nadenk schieten er links en rechts wat herinneren door m’n hoofd dat ik op eerdere avonden deze blauwe Mustang heb gezien. Deze Mustang Mach 1 zal zeker te vinden zijn in de fotoalbums op deze site van de S.P.N.
Mocht je de intentie hebben om een mooie dag zoals een bruiloft of jubileum een extra tintje te geven of je wilt gewoon nog wat meer informatie neem dan contact op met : Ford Team F 600 Druten. Mustangmach1@planet.nl
Deze special over de Ford F 600 brandweerauto komt hiermee aan t einde. Als Bert de motor start en over het terrein rijdt hoor ik de ouderwets klinkende loeiende sirene. Waarom weet ik niet maar dat trekt toch altijd je aandacht dus ik kijk nog even om.

Mooi….mooi…mooi…. en kippevel. En dat komt nu niet van de harde wind……